sunnuntai 7. elokuuta 2016

Vyölaukku roikkuu mukana ku peräpukamat

Lomalla part 3
Bratislava & Wien

Prahasta kotiuduttamme alettiin pohtia mitä kaikkea keksittäisikään omassa kotikaupungissa vieraiden kanssa. Tämän reissun teemana oli selkeästi rento meininki eikä ollut tarve juosta nähtävyyksiä läpi minuuttiaikataululla. Ensimmäinen missio oli löytää sapuskaa pitkän bussimatkan jälkeen. Suunnattiin suhteellisen tuttuun tapaan Mestiansky pivovar -panimoravintolaan, jossa hellesäällä testasimme ekaa kertaa puutarhan puolta. Ulkona oli erikseen tavallisen listan lisäksi myös grillimenu, josta otettiin burgerit testaukseen. Poitsuille valinta oli helppo: tämän paikan ribsit. Ne on kuulemma hyviä. Uskotaan. Juomana tietenkin paikalliskola Kofola.

Tehtiin vielä iltakävely vanhan kaupungin läpi ja katsastettiin samalla tärkeät nähtävyydet ja patsaat. Ehkä kaunein (noot) nähtävyys on unkarilaista Art Nouveau tyyliä edustava sininen kirkko. (Ja vieressä saman hemmon suunnittelema lukio.) Patsaista työmies Čumil on aina hommissa kurkistaen viemäristä ja Napoleonin sotamies ilman kenkää nojailee keskusaukion penkkiin.

Seuraavana päivänä hyökättiin ensimmäisenä kunnon aamupalan jälkeen tärkeimmän nähtävyyskohteen eli linnan kimppuun. Linnan sisällä oleva museo kattava, mutta suhteellisen raskas painottuen maan pitkään historiaan jne. Lisäksi tunnelmaa linnasta vie pois se, että se on täysin jälleenrakennettu. Parasta siellä on kuitenkin kiipeäminen näköalatorniin, mutta meillä oli tällä kertaa mielessä käväistä Ufon huipulla katsastamassa maisemat. Tällä kertaa ihasteleminen ulkoa päin oli riittävä. Linnaltakin avautuu jo hienot näkymät kaupungille ja Itävaltaan. Huomasimme linnan puutarhan vihdoin valmistuneen kaiken remontin keskeltä, joten pihalta löytyi meillekin uutta nähtävää.

Linnalta kuljettiin alaspäin vanhaan kaupunkiin ja päätettiin saman tien lähteä ylittämään siltaa Ufolle. Most SNP -sillan päässä kohoava Ufo toimii ravintolana ja näköalatornina. Pääsymaksu hissillä ylös maksoi 7,40€. Jos käy ravintolassa syömässä, hissilippu vähennetään laskusta. Ylhäältä näköalatasanteelta aukeaa huikeat näkymät joka suuntaan kaupunkia ja jälleen Itävaltaan ja aboutsiarallaa Unkariin asti. Olihan täällä edes kerran käytävä. Paikkaa tosin suositellaan myös auringonlaskun aikaan, mutta ehkä tuo mies voi sitten viedä silloin näköalaravintolaan syömään, vink vink. Patsaista muuten ennen Paparazzi ravintolan kulmalla kuvannut valokuvaaja löytyi tätä nykyä bongaamasta julkkiksia Ufon ravintolasta.

Välimojitojen, käpöttelyiden ja välishoppailuiden jälkeen iski nälkä ja vieraiden toiveista mentiin Flagship ravintolaan syömään kunnon slovakialaista ruokaa. Sen verran olin taas leivässä tarjoiltavaa valkosipulijuustokeittoa mainostanut, että sellainen oli saatava. Loppuilta taisi kulua kotona jazzya ja korttia pelaten ja juomia maistellen. Käytiin vielä illalla testaamassa kulmakuppilaa, uutta One more -viinibaaria. Huippua on kyllä, että tällaisista paikoista voi myös ostaa viinit ja samppanjat kotiin. Tässä onkin miehelle taas yksi vinkki, millä tehdä slaavivaimo onnelliseksi. Voihan sen samppanjan kylkeen eksyä vaikka joku kukkakimppukin. (Haha, kohta se ei enää lue mun blogia..)

Seuraavan päivän ohjelmanumeroksi valittiin kaikille uusi paikka, Bratislavan eläintarha. Tästä oli hieman ennakkoepäilyksiä, ja en ole täysin varma olenko muutenkaan kovin eläintarhojen kannattaja, mutta lähdettiin katsastamaan millainen paikka meillä täällä on. Sisäänpääsy kesäkaudella maksaa 5€ aikuiselta ja 3,5€ lapselta. Oikeastaan eläintarha oli positiivinen yllätys. Lisäksi meillä sattui äärimmäisen hyvä tuuri, sillä satuimme karhun luo juuri kun se oli leikkisällä tuulella pulahtamassa ja riehumassa auton renkaan kanssa kunnes katosi sisätiloihin. Kissatalolle saavuttaessa satuimme paikalle ruokinta-aikaan, joten olikin mielenkiintoista seurata kun leopardi ja jaguaari mutustelivat lihapalojaan. Saatiin päivään äksöniä.

Eläintarhan yhteyteen on tehty (ilmeisesti houkuttelemaan lisää turisteja) Dinopark, jonne on asennettu aidon kokoisia ja osittain liikkuvia ja äänteleviä dinosauruksia. Tämä olisi ehkä lapsille jännää, mutta me emme niin tekodinoista innostuneet. Käytiin kuitenkin dinoparkissa jädellä. Eläintarha oli osittain hyvin mäkisessä ympäristössä, joista yksi reitti oli ennemmänkin vaelluspolkua muistuttava. Lenkkarit olisivat olleet hyvät jalkineet. Vietimme eläintarhassa varmaan ainakin pari tuntia helposti aikaa, nähtäviä eläimiä oli paljon! Parhaimpiin lukeutuivat muun muassa harvinaiset valkoinen leijona ja valkoinen tiikeri, jaguaari, kenguru, sarvikuono, baby pigmy hippo (iih!) ja simpanssit. Simpansseilla ja orankeilla oli käytössään iso talo ja ulkoaitaus. Yksi huomionhaluinen simpanssi pisti kunnon shown pystyyn eläintenhoitajien ikkunnan edessä ja riehui minkä kerkesi heitellen tavaroita ympäriinsä ja hakaten muovipulloa lattiaan. Olisikohan lie ollut sitten juuri tämä simpanssi kyseessä (ks. kuva)?

Illalla poikettiin vielä vanhassa kaupungissa, jonne joku oli virittänyt hassun laserhässäkän, joka taittui muutaman kulman ympäri. Vikana päivänä suunnattiin kolmanteen maahan ja tehtiin nopea pikakatsaus Wieniin. Vieraat halusivat käydä Rathausilla, josta tällä kertaa löydettiin elokuvafestivaalit ruokakojuineen. Suunnattiin vielä ratikalla Praternin ulkoilualueelle ihmettelemään ja käppäiltiin taas huvipuiston puolelle, jossa päätettiin kalliin olympiarengas -vuoristoradan sijaan maksaa itsemme sisään Madame Tussauds vahakabinettiin. Tämä oli minulle ensimmäinen kerta vastaavanlaisessa paikassa ja oli kyllä melkein pelottavaa miten aidon näköisiä nuket olivat. Valikoima tosin painottui jonkin verran täällä enemmän historiallisiin henkilöihin, kuten Sissiin ja Maria Theresaan ja joihinkin paikallisstaroihin, mutta kierros oli oikein hauska ja kiva kokemus.

Vielä käytiin matkalla autolle ja lentokentälle piipahtamassa keskustassa ihmettelemässä Stephansdomia (Pyhän Tapanin tuomiokirkko). Vietettiin kiva päivä ja tsekattiin kaksi kaupungin tunnetuimmista rakennuksista. Sehän riittää. Oli aika hyvästellä ja kiittää matkaseuralaisia huipuista päivistä ja ajaa takaisin kotiin hengähtämään ennen seuraavaa reissua. KIITOS! Oli aika ottaa vielä lomalla suunta merelle. Slovenia tai Kroatia houkuttelisi lähellä sijaitsevilla rantakohteillaan...