lauantai 30. heinäkuuta 2016

Suomituristi puristi sukkasandaaleis

Lomalla part 1
Suomessa

Tammikuusta lähtien olin käynyt jo kahdesti Suomessa ja mieheni jopa kolmesti. Tällä kertaa ostettiin menoliput kesän kolmansiin häihin. Kuitenkaan ei paljon napostellut lähteä heinäkuussa Suomeen vain viikonlopuksi niin kuin aiemmilla polttari- ja hääreissulla. Huutelin jo sukulaisillekin hyvissä ajoin, että mökille olisi tämän vierailun aikana päästävä.

Wienin kentällä työntekijät puhuivat meille slovakkia, öö?
Enikeis, skool lomalle!

Ja sitten meillä oli vielä tämä loputon menopaluulentojen suma väärään suuntaan aina Helsingistä Wieniin ja takaisin. Tarkoituksena ei ole ehkä hetkeen näiden tapahtumien jälkeen tulla käymään Suomessa, joten piti päästä eroon tästä kierteestä. Onneksi kaverit ehdottivat kylään tulemista jossain vaiheessa heidän lomaansa ja kas kummaa kun saatiinkin heidän kanssaan aikataulut osumaan kohdilleen ja vielä ynnättyä Prahan matka samaan syssyyn. Paluulento saatiin Norwegianilta halvemmalla Prahaan, josta bussiyhteys Bratislavaan kustansi vain 10€. Mutta tästä reissusta myöhemmin lisää, nyt oltiin turinoinnissa vasta menossa Suomeen.

Ystäväni häät järjestettiin kotipaikkakunnallani, joten meitä oli jo kentällä vastassa VIP kuljetus kotiin eli äiti! Siskokin pääsi kivasti töiltään mukaan viettämään meidän kanssa aikaa. Perhe on paras! Saavuttiin Suomeen myöhään illalla torstaina, joten perjantaina ehdittiin vielä hengailla maman ja siskon kanssa. Sattui törkeän sateinen päivä, mutta ei se haitannut. Käytiin tsekkaamassa kotikulman kuumin ostari (ne jotka tietää mistä on kyse, tässä kohtaa on lupa nauraa), ajettiin Helsinkiin lounaalle ja sitten tissuteltiin kotona pelaten Blokusta (peliä, joka on tosi hyvä ja koukuttava, joskin saattaa aiheuttaa perheriitoja).

Äitini oli vihjaissut mummille tulostamme ja sovitiinkin mummilaan lauantaina lounastreffit. Mummilasta saa ainakin aidot suomalaiset karjalanpiirakat ja sitten kaikkea mahdollista muuta tarjottavaa ähkyyn asti. Meillä oli kuitenkin häät edessä, joten piti hieman rajoittaa tuota syömisen määrää, jotta mahtuisi vielä mekkoonkin. Suuri pelastukseni oli pikkusiskoni, joka auttoi minua kampaukseni kanssa. Itse en kyllä osaa omalle tukalleni tehdä yhtikäs mitään. Nyt sai lähteä häihin ihanan nuttura- ja lettikampauksen kanssa. Kiitooooos! Lähdimme häihin, joissa oli ihana tavata ystäviä ja viettää heidän kanssa aikaa ihastellen samalla upeaa hääparia ja heidän osaamiaan tanssiliikkeitä (OMG, meidän niin täytyisi mennä tanssikurssille).

Suomessa on niin ihanan vihreää!

Ihanat häät!

Seuraavana päivänä olimmekin varanneet jo bussiliput mieheni vanhempien luo. Ensin vain piti istua tunnin verran autossa ja sitten reilu kolme tuntia bussissa. Täytyy myöntää, että kun ei hetkeen ole matkustanut noin pitkiä matkoja bussilla, tuntui se aika puuduttavalta. Jopa lento Wienistä Helsinkiin on nopeampi ja sujuu vaivattomammin. Meillä Euroopassa pääsee noilla kilometreillä jo hyvin pitkälle ellei jopa muutaman maan läpikin jo. Näitä mittakaavoja on kyllä monen suomalaisen vaikea ymmärtää ja toisinpäin ulkomaalaisten ymmärtää, että matkustamalla kolme-neljä tuntia Helsingistä pohjoiseen, ei olla päästy vielä minnekään ja ollaan nähty vain peltoa ja metsää. Yep.

Siis nää ihanat! <3
Kissaa ei oikeen kiinnostanut posettaa kuvissa. :'D

Miehen vanhemmat olivat juuri muuttaneet uuteen asuntoon, jota oli kiva päästä katsastamaan. Täälläkin residenssissä oli huippuhyvä majoituspalvelu! Käytiin samalla katsastamassa entisen asuinpaikkakunnan mestat, torin antimet ja tietty filmaamassa ulkkiskavereille kaikennäköistä tärkeää kuvaa Suomesta (maisemien lisäksi esim. kaupan valikoimasta ja oluiden hintatasosta). Pitihän se ajaa sen verran pilistä, että käytiin ihmettelemässä vanhan asunnon ikkuinoitakin. Käytiin myös tulevien reissukavereiden luona suunnittelemassa tulevaa reissua. Anoppilan pyörävuokraamosta sai kaksi upeaa citypyörää, joilla yksi ilta hurautettiin ystäväpariskunnan luokse kylään pelaamaan mölkkyä ja petankkia. Takapuoli tuli kipeäksi kun ei ollut hetkeen pyöräillyt. Reissu oli kuitenkin sen arvoinen. Kiitokset kahvitteluista ja jätskittelyistä frendit!

Perillä odotti myös innokas koiruus.

Seuraavana päivänä otin suunnaksi legendaarisen Savonlinnan, rakkaan entisen opiskelukaupunkini, jossa minua olikin jo vastassa ex-vaiffi (eli edelleenkin vain entinen kämppis) ja sen tuore aviomies. Suunnattiin suoraan Lettukahvila Kalliolinnaan, jolle annamme kaikki vahvan suosituksen. Sieltä saa hymyilevää ja loistavaa palvelua ja niin taivaallisen hyviä makeilla tai suolaisilla täytteillä täytettyjä plättyjä. SuperMUMS. Käytiin myös entisellä työpaikallani Linnakrouvissa iltapäivän virkistävillä kuohujuomilla. Tämäkin paikka saa suuren suosituksen oopperavieraille tai muuten vain kaupungissa pyöriville! Sitten olikin aika heivata miehet (hups, oma jäi jo aamulla kotiin) oman onnensa nojaan ja lastata auto täyteen herkkuruokaa, viiniä ja upeita leidejä ja ottaa suunnaksi Punkaharjun mökki. Se kaikista pyhin ja kaunein paikka maailmasta, minne oli päästävä edes kerran kesässä vaikka mikä olisi.
Savonlinna on aina yhtä ihana!

Mökillä pääsi relaamaan, emännöimään, sytyttämään grillitulia ja lämmittämään saunaa. Ja uimaan suhteellisen lämpimässä Saimaassa (tais olla tuulisella kelillä +18 asteista). Ainiin ja mainittakoon vielä, että me independent women teamin kanssa tehtiin loimulohet ihan ite. Tästä ollaan ylpeitä. Tietenkin suoritettiin myös parin vuoden takaa legendaariset mökkiolympialaiset! Vähän harmitti kun ei päässyt selältä puhaltavan tuulen takia soutamaan (tyhmät aallot) kun oikein uhosin salikaverilleni meneväni käyttämään sitä aitoa ja oikeaa soutulaitetta. Shh, ei kerrota hänelle. Tärkeintä oli kuitenkin, että pääsi viettämään aikaa näiden ihanien ystävien kanssa. Ahh, kyllä tämän mökkireissun naurunremakan määrällä jaksaa taas vaikka ens vuoden tsembaloihin asti!

Nyt on herkkua!

Oli aika palata kotitukikohtaan pesemään pyykkiä ja pakkaamaan seuraavaa etappia, Prahaa, varten. Onneksi mökiltä kerkesi palata Lappeenrannan kautta. Aikaa jäi juuri sopivasti käydä satamassa vetämässä kunnon vety ja päälle vielä pehmistä. Huhhuh, kyllä viikossa ehtii kokea kaikenlaista huippua!